5. Poradnik dla rodziców.pdf
5. Poradnik dla rodziców.pdf Rozmiar 2,2 MB |
Człowiek dokonuje w swoim życiu wielu wyborów, od których zależy jego przyszłość. Jedną z najważniejszych decyzji życiowych młodych ludzi jest wybór szkoły (kierunku kształcenia) i przyszłego zawodu. Decyzja ta jest uwarunkowana wieloma czynnikami. Z jednej strony jest efektem procesu ogólnorozwojowego, a z drugiej – określonego procesu wychowawczego. Trafność dokonanego wyboru wymaga osiągnięcia przez młodego człowieka odpowiedniego poziomu dojrzałości do podjęcia decyzji zawodowej. Właściwe zabiegi wychowawcze mogą znacznie przyspieszyć ten moment. Z jednej strony trzeba mieć świadomość istotnej roli czynników osobistych i sytuacyjnych w wyborze drogi zawodowej młodzieży; każdy zawód wymaga bowiem określonego układu zdolności, zainteresowań i cech osobowości. Z drugiej strony aktualna sytuacja społeczno-ekonomiczna kraju (w tym bieżące wymagania rynku pracy), a na jej tle – funkcjonowanie rodziny, atmosfera wychowawcza, ogół przekonań światopoglądowych i postaw rodziców wobec dziecka (zwłaszcza ich stosunek do jego nauki i przyszłości) – mają ogromny wpływ na wszelkie decyzje życiowe młodzieży. Poradnik adresowany jest do rodziców dzieci uczących się ze wszystkich grup wiekowych. Można wyodrębnić w nim zarówno treści odnoszące się do poszczególnych okresów rozwojowych (a w ich obrębie: okres wczesnoszkolny, czyli klasy I–III i IV–VI, oraz okres dorastania, czyli gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna), jak i elementy wspólne. Na początku opracowania uwzględnione zostały ogólne informacje na temat rozwoju człowieka (jego faz, czynników i mechanizmów przemian). W kolejnej części scharakteryzowano poszczególne aspekty rozwoju, z wyodrębnieniem dwóch podstawowych okresów rozwojowych. Zaprezentowano w niej między innymi informacje na temat rozwoju fizycznego i płciowego, poznawczego, moralnego, emocjonalnego, osobowości i tożsamości jednostki. Jako odrębne i ważne zagadnienie – z punktu widzenia poradnika – potraktowano rozwój zawodowy człowieka. Następnie odniesiono się do funkcjonowania najważniejszych środowisk społecznych dziecka (rodziny, szkoły, grup rówieśniczych) stymulujących i w dużej mierze określających jego rozwój. Scharakteryzowano też zadania rozwojowe właściwe dla danego okresu życia i wynikające z nich charakterystyczne działania. Ponieważ rozwój dzieci i młodzieży nie zawsze przebiega w sposób harmonijny, w poradniku uwzględniono również wybrane zagrożenia i zaburzenia, typowe dla poszczególnych okresów i propozycje wsparcia.